Bergens Tidende, 02.06.2008
Verker av Mozart
Christian Ihle Hadland, klaver
Håkonshallen
Christian Ihle Hadland med halsbrekkende Mozart-tolkninger
En liten glipp i festspillplanleggingen hadde plassert
Mozart overlappende med Kiss. Utsikten til en enslig pianist i Håkonshallen i
konkurranse med megawattsforsterkere, pyroteknikk og tusener av fans på Koengen
var selvsagt ikke fristende. Ikke rart da at Christian Ihle Hadland hadde valgt
å sløyfe pausen i Mozartprogrammet sitt for å unngå kollisjon. Strategien
lyktes. Til de grader. Konserten i Håkonshallen var satt til en time og førti
minutter. Men Hadeland kom i mål en halv time før tid – ti minutter før
anlegget på Koengen begynte å varme opp, tjue minutter før Kiss dalte ned fra skyene
og bråket startet. Og det var visst ikke bare innsparingen av pausen som gjorde
utslaget.
Man fikk bakoversveis da Hadland gikk i gang med første sats
av Mozarts klaversonate nr. 9 i D-dur (Kv 311 (284c)). Tempoangivelsen er
ganske visst allegro con spirito, «livlig med kraft og fart», men skal satsen
virkelig spilles så livlig, så rask at alle løp høres ut som slørete glissader?
Man kunne umiddelbart tro at det var utsikten til Kiss som virket stimulerende
på tempoet, men etter hvert som konserten skred fremover, med sonate nr. 17 og
10 pluss to mindre variasjonsstykker, ble det tydelig at det her var snakk om
et bevisst, musikalsk valg fra Hadlands side. For han spilte stort sett alle
sonatenes yttersatser på samme måte – halsbrekkende rask. Og hver gang det var
mulighet for det, sløret han de lange, hurtige løpene slik at de nærmest føk
forbi som dirrende tonetåker.
Det er mulig at hans tempovalg er historisk korrekte, men
det spørs om ikke Mozarts satsbilde hadde vært bedre tjent med en noe klarere
artikulasjon. For selv om Hadland har en imponerende teknikk, var det likevel
nok så mange steder der klangen virket grumset eller der fraser ble jasket av i
en fei. Best lyktes de to upretensiøse, men like fullt virtuose
variasjonsstykkene (Kv 180 (173c) og Kv 511), for ikke å snakke om den
langsomme satsen i sonate nr. 10 (Kv 310 (300d)) der det både var klar,
nyansert artikulasjon og logisk gjennomføring av melodilinjene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar