Bergens
Tidende, 09.02.2011
Igor Stravinsky: The Rite of Spring &
Petrushka
Andrew Litton, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
BIS
Ny tolkning av Vårofferet
Musikkhistorikerne elsker å fortelle
anekdoten om opptøyene som brøt ut i Paris da Diaghilevs Ballet Russe
uroppførte Vårofferet til Stravinskys musikk i 1913. Men egentlig var det visst
mest selve balletten og historien om det ville, hedenske ritualet som publikum
reagerte på. Da musikken ble spilt på konsert en stund senere, ble den iallfall
godt mottatt. Og slik fortsatte det. Av alle avantgardistiske verker fra
starten av forrige århundre er Vårofferet trolig det som oftest er fremført på
konsert. Og også det som flest ganger er innspilt på plate.
Så når Bergen Filharmoniske Orkester og
Andrew Litton nå utgir Vårofferet på BIS, beveger de seg inn i et felt der de
skal konkurrere med flere hundre andre innspillinger. Standardreferansen,
Stravinskys egen innspilling fra 1960, er fremdeles på markedet. Assistenten
hans, Robert Craft, kom med sin versjon så sent som i 2005. Og inn i mellom har
alle verdens store orkestre og alle verdens store dirigenter, gamle så vel som
nye, vært på banen – ofte flere ganger og ofte med samme kobling av Vårofferet
og Petrushka (1911) som BFO nå presenterer.
BFO spiller Petrushka med både humor og ironi
og med fin sans for stykkets teatralske aspekter. Det er også mye godt å si om
tolkningen av Vårofferet. Platen demonstrerer at BFO i dag har alle de
resursene som er nødvendige for å spille et så komplisert og krevende verk som
dette. Alle instrumentgruppene er topptrimmete. Treblåserne og slagverkerne som
er i frontlinjen hele tiden, gjør en formidabel innsats. Og som helhet spiller
orkestret sterkt og flott under Andrew Littons ledelse.
Dette er absolutt en tolkning som er verdt å
høre. Men likevel ikke en tolkning som når helt til topps i konkurransen, ikke
helt opp på det nivået der vi for eksempel finner Pierre Boulez og Cleveland
Orchestra eller Valery Gergiev og Kirov Orchestra. Det skyldes for det første
at BFO ofte klinger for blekt. Om det er opptaket eller orkestret som er
årsaken, er vanskelig å si, men spesielt messingblåserne låter temmelig matt,
av og til nesten litt forknytt, og det er også en del uklare detaljer i
treblåserne, spesielt i de avsnittene der Stravinsky nærmer seg Debussys
impresjonistiske lydmalerier. For det andre er det noe med rytmikken i verket.
Littons tolkning er energisk og dynamisk. Han gjør fint rede for Stravinskys
ustanselig skiftende taktarter og de polyrytmiske passasjene, men fremføringen
virker av og til noe stivbent pedantisk og får sjeldent det drivende, intense
suget man forventer av musikken til et hedensk ritual.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar