Musikkommentar, Bergens
Tidende, 23.02.2011
På Trio Mediaevals nye plate som blir anmeldt
i dag, hører vi vokalmusikk fra 1200-tallet, en rekke en- og flerstemmige
komposisjoner overlevert på noter fra et engelsk kloster i Worcester.
Musikkhistorikerne vet nesten ingenting om disse komposisjonene. De forestiller
seg at klosteret var et senter for slik musikk i perioden, men ingenting er
sikkert.
Å framføre slik musikk krever langt mer enn
fortolkning, skriver Anna Maria Frimann i tekstheftet. «Det er mye gjettverk og
individuell intuisjon i framføringer av musikk fra middelalderen». Hun avviser
forestillingen om at det går an å lage en historisk «autentisk» versjon: «Det
er umulig å vite hvordan denne musikken ville ha lydt i middelalderen og derfor
umulig å gjenskape en middelalderlig vokalklang». Derfor har Trio Mediaeval
valgt å forholde seg fritt til materialet som om det var nåtidig musikk de
skapte.
Holdningen er sympatisk. Det er umulig å
gjenskape den opprinnelige middelalderklangen. Men hva om man kunne? Hva om det
faktisk gikk an å treffe den helt riktige, autentiske klangen? Ja, da ville man
møte et enda større og vanskeligere problem, nemlig at det er umulig å
gjenskape de opprinnelige tilhørerne. Publikum som hører den gamle musikken i
dag, lytter med ører som er preget av en helt annen tids lyder og musikk. Det
er umulig å slette alt hva ørene vet og har hørt og lært. Det er umulig å høre
musikken slik en engelsk munk på 1200-tallet hørte den.
Fra barokken og framover er kildematerialet
mye bedre. Vi vet hvilke instrumenter komponistene hadde i tankene da de skrev
sine verk, vi kan rekonstruere musikernes plassering i kirker og konsertsaler,
vi kan komme med kvalifiserte gjett om hva som var periodens klangideal,
hvordan man fraserte osv. Men ingen nok så historisk informert framføring kan
gjenskape det sjokket som klangen av Beethovens fulltonende symfoniorkester ga
i en tid da et tordenbrak var den kraftigste lyden publikum hittil hadde hørt.
Det er verdt å ha dette momentet med når man
diskuterer autentisk, historisk informert oppførelsespraksis. Også når det
gjelder framføring av musikk fra den nære fortiden. Vi har gode muligheter for
å gjette hvordan Mahler, Grieg og andre komponister fra tidlig i forrige
århundre forestilte seg at musikken deres burde spilles. De som framfører musikken
i dag, kan gjerne forsøke å nærme seg disse idealene, men uansett hvor
autentiske og ideelle deres framføringer er, vil de alltid bli hørt av et
uautentisk, ikke-ideelt publikum preget av en annen tids lytteerfaringer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar