Bergens Tidende, 02.02.2011
På slutten av
1940-tallet begynte den amerikanske komponisten Milton Babbitt å skrive musikk der
alle elementer var fastlagt etter strenge, matematiske regler. Resultatet ble
en livslang produksjon av ufattelig komplekse verker – som er lite spilt. At
Babbitts navn likevel er temmelig kjent, skyldes en artikkel han skrev for
mange år siden i bladet High Fidelity.
Radikal,
modernistisk musikk «fremføres sjeldent, og da primært på dårlig besøkte
konserter for et publikum som i hovedsak består av andre ’profesjonelle’»,
skriver han. Noen vil kanskje synes at en slik musikalsk og sosial isolasjon er
beklagelig, men Babbitt mener at isolasjonen ikke alene er uunngåelig, men
gunstig for komponisten.
Slik han ser
det, er den musikalske modernismen en revolusjon som kan sammenlignes med
utviklingen av teoretisk fysikk på 1800-tallet. Komponistene er en slags
forskere som utfører vitenskapelige eksperimenter, og som derfor burde jobbe på
universitetene. Man kan ikke forvente at vanlige tilhørere skal kunne forstå
hva en komponistforskerne driver med, skriver han, men folk flest «har jo sin
egen musikk, sin allestedsnærværende musikk: musikk til å spise til, lese til,
danse til og til å bli imponert over».
Babbitt ville
kalle artikkelen for «Komponisten som spesialist» eller «Komponisten som
anakronisme». Redaktøren av High Fidelity valgte i stedet tittelen «Who Cares
if You Listen?» – «Hvem bryr seg om at du lytter?» – noe Babbitt oppfattet som
«krenkende vulgært». Men tittelen er blitt hengende og har i ettertid vært en
slags merkelapp for hans og hans generasjons musikk.
Milton Babbitt
døde på lørdag, 94 år gammel. Det er ikke mange av hans slag tilbake nå. Tiden
renner ut for den musikalske modernismen. I mer enn en forstand. De gamle
frontfigurene dør. Og med dem dør ikke bare de strenge, radikale
komposisjonsteknikkene, men også selve den underliggende, elitistiske
ideologien.
I dag er det
neppe noen samtidskomponist som ville være tilfreds med «et publikum som i
hovedsak består av andre ’profesjonelle’». Det er igjen blitt akseptabelt for
«seriøse» komponister å skrive musikk for å kommunisere – kanskje ikke
«allestedsnærværende musikk», men i det minste musikk som er tenkt inn i større
sosiale sammenhenger og som er beregnet til å skulle høres av andre enn dem
selv og en håndfull kollegaer.
Der Babbitt så
musikkens isolasjon som et fortrinn, ser dagens komponister et problem som
krever sosiale og musikalske løsninger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar