Bergens Tidende, 10.12.2015
Wagner: Rheingold
Jaap van Zweden, dirigent
Hong Kong Philharmonic
Orchestra
Naxos
Matthias Goernes sensasjonelle debut som Wagner-sanger
Fire dager, fire operaer,
16 timer musikkdramatikk: Richard Wagners operasyklus «Der Ring des Nibelungen»
er et monsterprosjekt. I hans gamle festspillhus i Bayreuth starter de prøvene
i april for å være klar til den årlige framførelsen i juli.
Andre operahus har ikke lenger
ressurser til slike ekstravaganser. Derfor blir konsertframføringer mer og mer vanlige,
gjerne med etterfølgende plateutgivelse. Naxos som nettopp har startet en ny
utgave av Ringen, følger denne prosedyren. «Rheingold», den første av de fire operaene,
er opptatt ved to konserter i Hongkong i januar. De resterende tre operaene skal
komme de neste årene, produsert på samme måte – konsertopptak i januar,
plateslipp i oktober.
Naxos er som kjent et
lavprismerke. Og dobbelt-cd’en med «Rheingold» er da også rørende billig. Men musikalsk
sett er det ikke snakk om billigsalg her. Hongkong-filharmonien spiller på høyt
internasjonalt nivå. Musikerne og sangerne har hatt bedre prøvetid og
arbeidsbetingelser enn vi er vant til i Vesten. Og dirigenten, nederlandske Jaap
van Zweden, er en rutinert wagnerianer. Han fører orkestret stramt og strikt gjennom
Wagners partitur og får fram en lys, gjennomsiktig klang som aldri drukner sangerne.
Orkestersatsen flyter i brede, elastiske buer, og Zweden disponerer kreftene slik
at musikerne alltid har overskudd til å klare de store, monumentale
utladningene.
«Rheingold» er prologen, forhistorien,
fortellingen om gullskatten på bunnen av Rhinen, om dvergen Alberich som skaper
den forheksede gullringen og om gudene Wotan og Loge som stjeler alt fra ham og
fører forbannelsen videre inn i de neste operaene. Zweden har med seg et lag av
gode internasjonale sangere til å fortelle denne historien – blant andre den
unge mezzosopranen Michelle DeYoung (Fricka), barytonen Peter Sidhom (Alberich)
og tenoren Kim Begley (Loge). Men utgivelsens kupp er barytonen Matthias Goerne
i den sentrale rollen som Wotan.
Vi kjenner Goerne som
tidens fremste forvalter av den tyske liedtradisjonen. Opera har han derimot sjeldent
drevet med. Før nå. I de siste årene har han begynt å ta enkelte operaroller. Nå
debuterer han altså som Wotan. Og hvilken debut!
Det er en uvanlig
velklingende Wotan vi hører her, en Wotan uten de tradisjonelle stangende bjeffene.
Goernes stemme er stor, fokusert – rungende kraftfull i det dype registeret og med
en rikdom av farger og sjatteringer i høyden. Og han drar alle sine erfaringer som
lied-fortolker med seg inn i operaen, han «leser» Wotan som en nyansert tekst og
framstiller ham som en psykologisk sammensatt skikkelse. Det er tyngde og verdighet
i uttrykket, noen ganger en så voldsom kraft og vrede at vi nesten fysisk
merker Wotans autoritet og makt. Og da han møter den gamle gudinnen Erda,
fylles stemmen hans med en undren og en ærefrykt som får tiden til å stå stille.
I de tre følgende operaene
kommer da den egentlige historien, historien om ringens forbannelse og gudenes
fall. Vi venter spent på å høre hvordan Zweden, Goerne og de andre sangerne kommer
til å fortelle den historien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar