Bergens Tidende, 04.12.2015
Erlend Vetås Aagaard-Nilsen,
trompet
Jarle Rotevatn, klaver
Lawo
Ung trompetist platedebuterer med verk av norske samtidskomponister
Trompetisten Erlend Vetås Aagaard-Nilsen kommer fra Radøy og har sine musikalske røtter i det sterke brassbandmiljøet omkring folkehøyskolen på Manger. Han platedebuterer i disse dagene med «Perpetuum Trompetuum» der han spiller norsk samtidsmusikk, ni verk skrevet spesielt til ham og i mange tilfeller urframført i forbindelse med studiene hans ved Griegakademiet i Bergen og NTNU i Trondheim.
På platen finner vi recitalstykker
for trompet og klaver signert Bjørn Bolstad Skjelbred, Ketil Hvoslef og Aagaard-Nilsens
far, komponisten Torstein Aagard-Nilsen. Det er snakk om spreke fritonale,
melodiøse komposisjoner som gir unge Aagaard-Nilsen anledning til å imponere
med sin flotte teknikk og sin blanke, strålende messingtone. Pianisten Jarle
Rotevatten akkompagnerer og fungerer blant annet som piskende, aktiv motspiller
i det stykket som har gitt platen navn, Hvoslefs «Perpetuum Trompetuum» – der
de to musikerne jager hverandre og det nesten virker som om det skulle lykkes for
dem å skape en «perpetuum mobile», en evighetsmaskin, en «evig bevegelse».
I tillegg til disse
relativt tradisjonelle stykkene for trompet og klaver rommer platen også mer
eksperimenterende verk, blant annet Sigurd Fischer Olsens «Three lamento
movements» der de to instrumentene brukes til å skape en sær, hvislende og skrøpelig
klangverden. Og i siste verk på platen, Knut Vaages «multiMORF IV», spiller Aagaard-Nilsen
og ni messingblåsere fra Manger Musikklag en serie komponerte forløp som
manipuleres elektronisk via et sanntids dataprogram.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar