Bergens Tidende, 02.06.2013
Konsert / Festspillene
Kreutzer Quartet
Verk av Bartók, Grieg og Michael Finnissy
Håkonshallen
Interessante Griegeksperimenter med britiske Kreutzer Quartet og Michael Finnissy
Den britiske Kreutzer Quartet minner litt om de amerikanske
kollegene i Kronos-kvartetten. På begge sider av Atlanteren finner vi fire
musikere som arbeider tett sammen med tidens komponister og som liker å krysse
sjangermessige grenser. Kreutzerne har vi inntil videre først og fremst kjent
fra plater med verk av nyere britiske og amerikanske komponister. Men i går
fikk vi høre dem, live, på konsert i Håkonshallen – med et ganske snodig
program.
Det startet med en av kvartettlitteraturens klassikere, Béla
Bartóks tredje strykekvartett (Ciss-dur, BB 93), et verk skrevet i 1927, i den
perioden da han for alvor etablerte seg som en sentral, modernistisk komponist.
Kreutzerne ga hans fortettede kvartett en konsentrert og kraftfullt tolkning
med rytmisk trøkk og understrekning av alle de mange spesialeffektene som
Bartók eksperimenterer med. Og hadde samtidig så mye overskudd at de kunne gi
deler av verket et fritt, nesten improvisatorisk preg.
Etter Bartók og 1920-tallets høymodernisme gikk konserten på
en gang bakover og fremover i tid, bakover til Grieg og Bergen på 1890-tallet
og fremover til britiske Michael Finnissy som for noen år siden tok opp noe av
Griegs musikk og arbeidet videre med den.
Griegs kammermusikk fyller ikke mye på notehyllen – tre
fiolinsonater, en cellosonate og en strykekvartett, det er det hele. I tillegg
er det et par fragmenter og utkast til verk som aldri ble gjort ferdig. Ett av
disse utkastene, en ufullendt sats av en klaverkvintett, ble funnet i 1992 i en
av Griegs kladdebøker som oppbevares på Bergen offentlige bibliotek. Og det er
dette utkastet på 260 takter som Kreutzerkvartetten og pianisten Roderick
Chadwick fremførte i Håkonshallen i går. Ja, faktisk fikk vi høre det to
ganger. Først i en versjon der Michael Finnissy starter med Griegs utkast, men
rask legger annet materiale innover satsen – vi hører sitater og simuleringer
av andre 1800-talls komponisters musikk, og Finnissy spinner selv videre på
fraser og ideer og skriver etter hvert sin egen moderne tilføyelse og tolkning.
Resultatet ble en slags postmoderne teater der Griegs musikk av og til dukker
frem og kan høres mellom fragmenter og avleiringer av andre tiders musikalske
tenkemåter. Og der man i Chadwicks og Kreutzer-kvartettens innforståtte
tolkning av og til kunne fornemme historiske alternativer i form av musikalske
muligheter som ble åpnet og etter hvert lukket igjen.
Etter pausen kom Grieg-fragmentet enda en gang, men nå i en
bearbeiding der Finnissy forblir innenfor Griegs rammer og «fullfører» verket i
en slags forenklet nasjonalromantisk stil med ekkoer av folketoner og
referanser til Holberg-suiten. Øvelsen var så musikkhistorisk korrekt
gjennomført at det var vanskelig å høre presis hvor Grieg sluttet og Finissy
begynte. Og Chadwick og Kreutzer-kvartetten ga eksperimentet en fin, romantisk
tolkning med stort dramatisk uttrykk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar