Bergens Tidende, 16.04.2013
Klaus Egge: Piano Trio,
Sonata for Violin and Piano, Duo Concertante
Simax Classics
Johannes M. Rivertz: Spill
og Dans
Rune Alver, klaver
Lawo
Eksperimenter og norske folketoner fra årene omkring 2. verdenskrig
Komponistene Klaus Egge
(1906-79) og Johannes Midelfart Rivertz (1902-88) var nesten jevnaldrende.
Begge begynte å skrive musikk i mellomkrigsårene. Begge tok utgangspunkt i
norsk folkemusikk. Og begge var aktive i gjenoppbyggingen av norsk musikkliv
etter 1945 – Egge som Norsk komponistforenings dynamiske formann i et kvart
århundre, Rivertz med styreverv i foreningen og i mange andre av etterkrigstidens
musikkorganisasjoner.
I verket Norges
Musikkhistorie fra 2000 er det et stort avsnitt om Egge. Om Rivertz står det
ingenting. Det er for så vidt ikke så merkelig. Rivertz var ikke komponist på
heltid. Han tok juridikum i 1925 og arbeidet resten av livet som jurist, fra
1946 som dommer i Eidsivating lagmannsrett. Musikk var noe han drev med på si,
con amore. Og hans produksjon var svært begrenset.
Men at Rivertz gikk i den
musikkhistoriske glemmeboken, betyr ikke nødvendigvis at musikkens hans var
amatørmessig eller uinteressant. Det demonstrerer Rune Alver med platen «Spill
og Dans» der han har samlet alt hva Rivertz skrev av klavermusikk. Ved et
sammentreff kommer denne platen samtidig med at Simax utgir kammermusikk av
Klaus Egge, slik at vi her får anledning til å høre hvordan to ulike
komponister arbeidet med «det musikalsk norske» i årene omkring 2. verdenskrig.
Hos Rivertz ligger det
folkemusikalske stoffet helt oppe i dagen. Flere av stykkene er variasjoner
over folkeviser, og også i de friere verkene er det ekkoer av folketoner, av
særegne melodiske vendinger, av hardingfelens skjeve skalaer. Men samtidig har
Rivertz gitt stoffet et kunstmusikalsk preg. De korte, flerstemmige satsene er
skrevet med formsans og sikkert håndlag, og når Rune Alver fremfører dem får
musikken både klarhet og tyngde.
Platen med Klaus Egges
musikk begynner med hans fiolinsonate (op. 3) spilt av Einar Henning Smebye på
klaver og Tor Johan Bøen på fiolin. Her hører vi også grep og vendinger fra
folkemusikken, men de er kraftig bearbeidet og føyet inn i større former. Noe
tilsvarende kan sies om Egges klavertrio (op. 14) som på platen spilles av
Smebye og Bøen med cellisten Johannes Martens som tredjemann i en tolkning som markerer
de robuste, folkemusikalske referansene og samtidig har sans og rom for musikkens
mange klanglige nyanser.
Både sonaten og trioen er
skrevet i en periode da Egge – som flere andre norske komponister –
eksperimenterte med det folkemusikalske stoffet. Med tiden skapte han sitt
eget, personlige komposisjonssystem ved å bryte ned folkemusikkens skalaer og
sette delene sammen på nye måter. Vi får et inntrykk av denne arbeidsformen i
Duo for fiolin og bratsj (op. 23) som nå foreligger på plate for første gang.
Egge startet å skrive duoen
i 1945, men den fikk først sin endelige form på femtitallet. Det er et verk av
langt mer «abstrakt» karakter enn de to andre på platen, et verk preget av
svevende tonalitet og dissonantisk linjespill med passasjer som gir
assosiasjoner til Fartein Valen, Klaus Egges lærer. Ved urfremføringen i 1959
ble duoen sterkt kritisert av anmelderne, men hørt i dag, i Tor Johan Bøens og
bratsjisten Bénedicte Royers flotte tolkning, er det kanskje dette verket som
virker sterkest på den nye platen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar