Jo David Meyer Lysne og Mats Eilertsen: Meander
Øra Fonogram
Bergensgitaristen Jo
David Meyer Lysne presenterer musikalske fragmenter fra verkstedet sitt
Det startet med et handikap. Bergensgitaristen Jo David
Meyer Lysne pådro seg en senebetennelse de første årene han studerte på Norges
Musikkhøgskole. Men han klarte likevel ikke å holde seg fra instrumentet sitt,
han forsøkte å arbeide med gitaren på nye måter, prøvde å få noe produktivt ut
av de fysiske begrensningene. En hytte på Filefjell ble verkstedet hans, et
sted der han kunne sitte og arbeide med en kassegitar og eksperimentere med
alternative spillemetoder.
«Ved å ‘ombygge’ gitaren finner jeg nye klanger som kan bli
grunnlag for nye komposisjoner», sier Lysne. I verkstedet mekker han på gitaren,
han stemmer strengene om, han prøver å få gitaren til å høres ut som et fremmed,
annerledes instrument med annerledes, større lyd.
Noen resultater av ombyggingen og den musikalske fremmedgjøringen
hører du på «Meander», Lysnes debutplate fra Øra Fonogram der han spiller
sammen med bassisten og frijazzveteranen Mats Eilertsen. Lysne leverer det
musikalske grunnmaterialet på platen, han spiller på ulike gitarer og han
supplerer med diverse elektroniske effekter, mens Mats Eilertsen legger solid fundament
med sin akustiske bass. Det hele er innspilt i Jan Erik Kongshaugs Rainbow
Studio i Oslo.
Platen rommer elleve konsise arbeidsrapporter fra Lysnes
musikalske verksted. Sporene er ultrakorte, de fleste varer bare to minutter, de
tre lengste om lag fire minutter. Og alle er veldig forskjellige innbyrdes.
I noen tilfeller starter det med en enkel, minimal
akkordrekke som etter hvert blir til utgangspunkt for Eilertsens
improvisasjoner på strøket bass. I andre tilfeller hører du klirrende, ringlende
gitarlyder og fløytende bassflageoletter. Noen ganger er det melodistumper med
et folksy preg som gir assosiasjoner i retning av Ry Cooders stålgitarer, andre
ganger er det vidstrakte lydflater av vage klanger.
«Meander» er full av lydopplevelser. Alle de innbyrdes
forskjellige sporene på platen har en stofflig, fysisk og veldig konkret karakter.
Mye av musikken er elektronisk generert og manipulert, men du opplever det
likevel som at dette er lyder som utspiller seg i konkrete rom, at dette er musikk
som har både forgrunn og bakgrunn. Og som framføres av levende mennesker.
Lysnes og Eilertsens «Meander» er en lavmælt, stillferdig
utgivelse. Og også en veldig upretensiøs utgivelse. Det er skisser vi hører, fragmenter
av musikk, brudstykker av noe som kanskje en dag vil vokse og bli til noe
større.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar