Bergens Tidende, 04.03.2016
Truls Mørk
Neeme Järvi, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Chandos
Nyvurdering av Saint-Saëns og hans cellokonserter
Men er det virkelig slik? Den nye Chandos-platen med Truls
Mørk og Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av Neeme Järvi er en god anledning
til å ta saken opp til ny overveielse, i alle fall når det gjelder de to cellokonsertene.
For slik Mørk og orkestret spiller dem, fortoner den gamle kritikken av
Saint-Saëns seg etter hvert som temmelig irrelevant.
Den første cellokonserten er skrevet i 1872. Egentlig var
den et ledd i tidens nasjonalistisk prosjekt, et verk beregnet til å feire det
spesifikt franske i musikken. Men Saint-Saëns var visst mer inspirert av tysk
musikk. Resultatet ble i alle fall en ganske radikal komposisjon i tre tematisk
sammenhengende satser som spilles uten pauser imellom. Celloen gjør en
dramatisk entre i de første taktene, temaet presenteres og heretter varieres og
forvandles det musikalske materialet i en flytende, strømmende «uendelig
melodi».
Dette er en konsert for virtuoser. Men når Mørk spiller den,
merker du nesten ikke at solostemmen er full av halsbrekkende passasjer med
dobbeltgrep og flageoletter på rekke. Celloen hans glir ut og inn av
orkesterakkompagnement, majestetisk deklamerende eller syngende med lys,
strålende tone, fintmerkende, hele tiden sensitiv, åpen for alle musikkens brå
kast. Orkesteret spiller en tilbaketrukket rolle i slike verk, men BFO har
mange vakre innsatser underveis, hør for eksempel de dempede strykernes
samspill med Mørks cello i andresatsen.
Den andre cellokonserten har også en temmelig uvanlig
struktur med to adskilte satser som hver er delt i to underavsnitt. Og i dette
tilfellet er solostemmen så stappfull av musikk at Saint-Saëns har måttet bruke
to notesystemer for å få plass til alle ideene sine. Stemmen er tett, kompakt,
men Mørk får den til å blomstre. Og sammen med BFO argumenterer han overbevisende
for at denne konserten har musikalsk dybder og kvaliteter som kanskje gjør den til
et sterkere verk enn den mer populære første cellokonserten.
Begge konsertene er temmelig korte, hver med en spilletid på
om lag tjue minutter. I vinylplatenes tid ville dette ha vært en perfekt
kobling. Men når det er en cd vi snakker om, er det en halv time til overs når
konsertene er ferdige. Chandos har løst dette problemet ved å fylle på med tre
av Saint-Saëns’ kortere verk for klaver og orkester. Det mest kjente er
«Dyrenes Karneval», gnistrende framført av pianistene Louis Lortie og Helene
Mercier og med Truls Mørk som gjestesolist i den populære «Svanen». I tillegg spiller
Louis Lortie og orkestret en festlig bryllupsvals og en Afrika-fantasi.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar