Mozart
Vilde Frang, fiolin
Maxim Rysanov, bratsj
Jonathan Cohen, dirigent
Arcangelo
Warner Classics
Vilde Frang på reise tilbake til Mozart
Det er litt av et sprang
Vilde Frang gjør på sin nye plate, et sprang både i musikkhistorien og i
musikalsk sensibilitet. På de tre foregående platene har vi hørt henne spille
fiolinkonserter og fiolinsonater fra tiden rundt 1900 og frem mot modernismen, djerv
og barsk musikk i spennet fra Richard Strauss til Prokofjev og Bartók. Nå går
hun langt, langt bakover i historien, helt tilbake til den tidlige wienerklassikken,
tilbake til den purunge Mozart. Og viser seg å være en ekte mozartianer.
Generalprøven hennes var
en Asia-turne i 2012 der hun spilte Mozarts femte fiolinkonsert (K219) sammen med
et orkester under ledelse av den engelske cellisten og dirigenten Jonathan
Cohen. Det er også Cohen og hans lille, spreke tidligmusikkensemble Arcangelo
som akkompagnerer henne på den nye platen – der vi i tillegg til den femte
fiolinkonserten hører Mozarts første fiolinkonsert (K207) samt hans Sinfonia
concertante (K364) der Frang får følge av den solide russiske bratsjisten Maxim
Rysanov.
I litteraturen om Mozart kan
vi lese at fiolinkonsertene ikke er helt på høyde med hans sene klaverkonserter
– i tekstheftet til Frangs plate gjør forfatteren Graham Rogers likefrem et lite
poeng ut av dette. Og det er vel riktig. På et vis. Mozart skrev fem
fiolinkonserter. De er alle konstruert rett etter boken, samtidens bok, tre
satser, hurtig-langsom-hurtig, de fleste i sonateform. Elegante
rokokko-girlander i førstesatsen, sensuelle, sødmefylte stemninger i den
langsomme satsen, og feiende triumf i sistesatsen.
Men det er likevel
vanskelig å skjønne vitsen med slike sammenligninger. Mozart skrev disse fem konsertene
mens han var i tjeneste hos erkebispen av Salzburg, den første da han var 17,
resten da han var 19. Disse verkene er blitt til i et helt annet musikalsk univers
enn de sene klaverkonsertene. De henvender seg til et annerledes publikum, de
er skrevet av en annerledes komponist, av en begavet, ustyrlig tenåring, en ung
vågehals som ville overraske tilhørerne sine, blende dem med musikalsk eleganse
og vidd, slå benene vekk under dem med virtuose eksplosjoner.
Og det er nettopp slik
Vilde Frang spiller de to fiolinkonsertene: friskt, freidig, frekt. Struttende
av selvtillit. Med vågal virtuositet, med syngende, melodiske linjer, med lange,
blomstrende fraseringer. Hennes lette, lyse spillestil passer veldig godt til
den unge, kjepphøye Mozart, men det er også noe mer her. Samtidig med at hun
får frem musikkens skimrende, kvikksølvaktige bevegelser, åpner hun opp for noen
kvaliteter som også ligger i den, men som sjeldent kommer opp til overflaten i
moderne fremføringer – plutselige utbrudd av sår melankoli, glimt av utrøstelige
nattstemninger, momenter av ettertanke. Som for eksempel det berømte stedet i den
femte konserten der Mozart plutselig stanser opp midt i orkestrets raske
innledning og setter tempoet brått ned fra bred allegro til adagio – og lar solisten
melde sin ankomst. De fleste moderne solistene presser seg gjennom dette uventede
oppholdet, fremover mot den solistiske eksplosjonen. Frang gjør ikke det, hun
gjør dette stedet, disse seks ettertenksomme taktene, til et lite, meditativt rom
utenfor tiden, før verden våkner og går i gang igjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar