Bergens
Tidende, 03.06.2021
Festspillene i Bergen
Verk av Dvořák
og Piazzolla
Sonoko Miriam
Welde, fiolin
Johanne
Haugland, konsertmester
Camerata Bergen
Universitetsaulaen
Sonoko Miriam
Welde debuterer som tangofiolinist
Det var
strykerfest i Universitetsaulaen mandag kveld. Anledningen var et lite
jubileum: Bergen kulturskole og musikklinjen på Langhaugen videregående skole
har i ti år samarbeidet med Barratt Due musikkinstitutt i Oslo om å tilby unge,
lokale strykere et intensivt undervisningsprogram.
Mandag kveld
ble samarbeidet og de ti årene feiret i et møte mellom 25 tidligere og
nåværende deltakere i strykerprogrammet. Og det kom det mye god musikk ut av.
Det startet med
at alle deltakerne samlet seg på scenen og ga oss en varm, blodrik utgave av
Antonín Dvořáks populære «Serenade for strykere» (op. 22).
Serenaden er et
underholdende, lett idylliserende verk i fem korte satser – som i aulaen, under
ledelse av konsertmester Johanne Haugland, ble fremført tydelig og presist, men
også med så mye fleksibilitet og elastisitet at musikken kunne puste og strømme
fritt. Især imponerte den skarpe og rytmisk poengterte Finalen og den solid
bunnen i celloer og kontrabass.
Men det var
verket etter pausen som var konsertens egentlige begivenhet: den argentinske
tangokongen Ástor Piazzollas «Cuatro Estaciones Porteñas» – «De fire årstidene
i Buenos Aires».
«Årstidene» var
opprinnelig fire frittstående stykker skrevet for Piazzolas egen kvintett –
fiolin, piano, elgitar, kontrabass og bandoneón. Men på mandag i aulaen fikk vi
høre dem som en sammenhengende suite – ispedd sitater fra Vivaldis «De fire
årstidene» – i en versjon som russiske Leonid Desyatnikov arrangerte for Gidon
Kremer og strykergruppen Kremerata Baltica en gang på 90-tallet.
Det var Sonoko
Miriam Welde, vår lokale stjernefiolinist, som spilte solostemmen i
Desyatnikovs arrangement. Og også dette var litt av en begivenhet.
Vi kjenner
Welde som en eminent fortolker av fiolinverker fra den klassiske tradisjonen,
men det er første gang vi hører henne som solist i et moderne verk av denne
typen.
Det var rett og
slett forrykende og imponerende hva Welde presterte her. Hun spilte solostemmen
syngende og triumferende – og gnistrende virtuost. Det var fullt trykk i alle
registre. Det var rytmisk overskudd. Det var stramme tangolinjer og
tilbakelente, sensuelle fraseringer. Og det var elektriske dialoger med de ti
strykerne omkring henne, og et vakkert samspill med Frida Fredrikke Waaler
Wærvågens cello.
For en strykerfest
og for en debut som tangofiolinist!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar