Johannes Brahms: Ein deutsches Requiem
Elisabeth Meyer-Topsøe, sopran
Andreas Schmidt, baryton
Aldo Ceccato, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester og diverse kor
Grieghallen
Vemodig gjenhør med Aldo Ceccato i Harmonien
Aldo Ceccato, Harmoniens gamle sjefdirigent, er tilbake i
Grieghallen igjen. Han kommer inn i salen på en bølge av sympati og
gjensynsglede. Det er varme i klappsalvene som mottar ham. Og kanskje også en
del vemod: Syv år er gått. Hva er skjedd i mellomtiden? Med Ceccato, med
orkestret, med oss? Tid å gjøre status.
Da Ceccato forlot Bergen i 1990 var situasjonen preget av
optimisme, orkestret var i rivende utvikling, på vei opp, på vei frem, verden
var åpen. I dag, syv år etter, er nivået befestet. Og Ceccato kan stadig sende
elektrisitet gjennom orkestret og få det til å gi tyngde og styrke i tolkningen
av senromantisk musikk. Man merket det med en gang i de første taktene av
Brahms' Tragisk Ouverture. Og man merket det kvelden igjennom i hans myndige
håndtering av det store kor- og orkesterapparatet i Brahms' Tyske Requiem.
Men man merket også at det har vært syv slitsomme,
turbulente år for orkestret. Og at kjemien mellom orkester og dirigent kanskje
ikke lenger er den samme som den gang? Det var perioder der fremførelsen var
noe anstrengt, preget av en viss rådvillhet. Og så var det de gamle, velkjente
problemene med messingblåserne som lever i en verden for seg selv og som
torsdag kveld hadde så store problemer at nervøsiteten forplantet seg til de
ellers så stabile treblåserne.
Det er ikke så enkelt å gjøre status. Men selv om det er
mange uklare poster i salderingen mellom Harmonien og Ceccato, så endte
torsdagens musikalske regnskap allikevel med et dundrende overskudd. Og det
skyldes kveldens danske solist, sopranen Elisabeth Meyer-Topsøe. Hennes stemme
er ung og sterk og har den helt spesielle diamantklare kvaliteten som det
senromantiske repertoaret krever. Det er en stemme som passer perfekt til
Wagner, Mahler, Strauss. Og til Brahms' store verk om de etterlattes sorg: «Nå
er dere bedrøvet, men jeg skal se dere igjen», sang hun, ettertenksomt,
trøstende, og skapte med suveren musikalitet et fredhellig område, en stor
eiendommelig stillhet mitt i sorgen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar