Verk av Cambini,
Maslanka, Mozart, Kverndokk og Szervánsky
Bergen Blåsekvintett
Grieghallen
Med Bergen Blåsekvintett på oppdagelsesferd i musikkhistorien
Det var et
interessant program Bergen Blåsekvintett hadde satt sammen: en hel kveld uten
ett eneste verk fra blåsekvintettenes standardrepertoar. Et dristig prosjekt
som vitner om vilje til å gå nye veier, til å oppsøke nytt materiale.
Dristig og
prisverdig. Og risikofylt. For kanskje er det gode musikalske grunner til at
det nettopp er standardrepertoaret vi vanligvis hører i våre konsertsaler,
kanskje er det ikke så mye interessant å finne utenfor musikkhistoriens
kvistede løyper? Torsdagskonserten antydet vel egentlig dette.
Kvelden åpnet med et
stykke musikalsk metervare signert 1700-talskomponisten Guiseppe Cambini,
enkel, kjedsommelig bruksmusikk som aldri var ment å skulle spilles igjen.
Senere ble det musikk fra dette århundre, musikk fra bortglemte områder
hinsides modernismens motorveier: et frisk, landlig stykke Americana signert
David Maslanka, og et elskverdig diverterende verk av ungarske Endre
Szervánsky.
Men er det så lurt å
lage et program som til de grader satser på det vennlige, det tekkelige, det
ukontroversielle, et program hvor det vektigste verket er en transskripsjon av
et knøttlite Mozart-divertimento? På scenen sitter fem av byens beste blåsere,
fem fremragende instrumentalister som klarer alle tekniske og musikalske
problemer uten besvær, og som sammen kan bøye sine fem gjenstridige
instrumenter mot hverandre og skape den helt riktige kvintettklangen, så myk og
grasiøs, så skarp og krydret som det kreves. Hadde det ikke vært mer
interessant å høre dem få bryne seg på «store», «tunge» verk?
At det ligger et
enormt musikalsk potensial i denne kvintetten, det vet vi fra før. Og vi hørte
det torsdag kveld, i alle konsertens fem verk. Men de store musikalske opplevelsene
kom bare i korte glimt. I Mozartstykket. Og i urfremføringen av Gisle
Kverndokks spennende «Movements for Wind Quintet» hvor det plutselig var
mothaker og motspill i komposisjonen og temperatur i tolkningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar