Vennlig blåsemusikk

Bergens Tidende Morgen, 20.03.1999

Verk av Cambini, Maslanka, Mozart, Kverndokk og Szervánsky
Bergen Blåsekvintett
Grieghallen

Med Bergen Blåsekvintett på oppdagelsesferd i musikkhistorien


Det var et interessant program Bergen Blåsekvintett hadde satt sammen: en hel kveld uten ett eneste verk fra blåsekvintettenes standardrepertoar. Et dristig prosjekt som vitner om vilje til å gå nye veier, til å oppsøke nytt materiale.

Dristig og prisverdig. Og risikofylt. For kanskje er det gode musikalske grunner til at det nettopp er standardrepertoaret vi vanligvis hører i våre konsertsaler, kanskje er det ikke så mye interessant å finne utenfor musikkhistoriens kvistede løyper? Torsdagskonserten antydet vel egentlig dette.

Kvelden åpnet med et stykke musikalsk metervare signert 1700-talskomponisten Guiseppe Cambini, enkel, kjedsommelig bruksmusikk som aldri var ment å skulle spilles igjen. Senere ble det musikk fra dette århundre, musikk fra bortglemte områder hinsides modernismens motorveier: et frisk, landlig stykke Americana signert David Maslanka, og et elskverdig diverterende verk av ungarske Endre Szervánsky.

Men er det så lurt å lage et program som til de grader satser på det vennlige, det tekkelige, det ukontroversielle, et program hvor det vektigste verket er en transskripsjon av et knøttlite Mozart-divertimento? På scenen sitter fem av byens beste blåsere, fem fremragende instrumentalister som klarer alle tekniske og musikalske problemer uten besvær, og som sammen kan bøye sine fem gjenstridige instrumenter mot hverandre og skape den helt riktige kvintettklangen, så myk og grasiøs, så skarp og krydret som det kreves. Hadde det ikke vært mer interessant å høre dem få bryne seg på «store», «tunge» verk?

At det ligger et enormt musikalsk potensial i denne kvintetten, det vet vi fra før. Og vi hørte det torsdag kveld, i alle konsertens fem verk. Men de store musikalske opplevelsene kom bare i korte glimt. I Mozartstykket. Og i urfremføringen av Gisle Kverndokks spennende «Movements for Wind Quintet» hvor det plutselig var mothaker og motspill i komposisjonen og temperatur i tolkningen.

Ingen kommentarer: