Bergens Tidende
Morgen, 02.03.2001
Giacomo Puccini: Madama Butterfly
Antonia Cifone, Ning Liang, Cezare Zamporino, Mario di Mario
Bergen Operakor
Orkester dirigert av Anne Randine Øverby
Regi: Marielle Kahn
Scenografi: Dirk Hofacker
Vest Norges Opera
Arenum Messehallen
Vellykket oppsetning av Madama Butterfly i Arenum Messehallen
Stakkers japanske Cio-Cio-San. Femten år gammel blir hun
gift med amerikaneren Pinkerton. Hun elsker ham, de får et barn sammen, men han
forlater hende, reiser hjem og gifter seg med en amerikansk kvinne. Tre år
senere kommer han tilbake for å hente sønnen sin. Og Cio-Cio-San som aldri har
villet tvile på ham, innser sannheten til sist. Hun gir sønnen fra seg. Og
begår harakiri.
Da Puccini skrev Madama Butterfly i 1903, i slutningen av
kolonialismens og imperialismens store epoke, hadde historien en kritisk brodd:
Det var fremdeles deler av publikum som mente at en mann som Pinkerton egentlig
bare gjorde det rette, at en vestlig gentleman ikke kunne handle annerledes.
Puccini lot sin Cio-Cio-San demonstrere de menneskelige omkostningene.
Men i dag? I dag virker hun naiv, hendes selvmord
uforståelig. Av alle Puccinis lidende kvinneskikkelser er Cio-Cio-San den mest
tragiske, men også den som det er vanskeligst å få et moderne publikum til å
svelge. Dette er en tekst som det rett og slett ikke går an å aktualisere.
Og det fine ved Marielle Kahns flotte oppsetning av Madama
Butterfly i Arenum er nettopp at hun fremstiller historien slik det
nødvendigvis må gjøres i dag: Som et blikk inn i et annerledes univers, i en
fremmed kultur, i en fjern historisk situasjon. Og at hun unngår den
sentimentaliteten som alltid truer når denne operaen settes opp i dag.
Scenografen Dirk Hofacker har i den store messehallen i
Solheimsviken skapt dette anderledes universet: Japan som bilde, som en gammel
vestlig fantasi om Østen, en imponerende, scenisk velfungerende konstruksjon av
lette trehus, papirskyvedører og stråmatter. Med drivende tåkeslør og rismarker
i det fjerne.
Og i dette drømmebildet skjer da dette merkelige at man
nesten kommer til å forstå Pinkerton, i hvert fald forstå ham som type. For
forestillingens store funn er Cesare Zamparino, en flott, dynamisk italiensk
heltetenor som ikke alene synger Pinkerton med stor, strålende stemme, men også
forsvarer rollen, spiller den så man forstår hvordan denne glade, litt enkle,
tankeløse slubbert fungerer mentalt sett, hvordan verden tar seg ut fra hans
synsvinkel.
Zamparino får bra hjelp underveis. Spesielt av den glimrende
italienske barytonen Mario di Marco i rollen som den bekymrede konsul
Sharpless. Alene deres samspill i første akt omkring Dovunque al mondo er hele
forestillingen verd.
Også Ning Liang gjør en bra prestasjon i rollen som
tjenestepiken Suzuki. Men forestillingens dramatiske midtpunkt er naturligvis
Cio-Cio-San - som Antonia Cifrone synger sterkt og inntrengende. Hennes
tolkning av svisken Un bel di vedremo er autoritativ - selvsagt, det bør den jo
være. Men vel så viktig er hennes samlede fremstilling av Cio-Cio-San, hennes
fine nyansering av hvordan denne forventningsfulle ungjenten forvandles til en
såret, lidende kvinne. At andreakten taper noe i intensitet, er ikke Cifrones
skyld, men Puccinis - som tross flere forsøk aldri fikk skapt den rette
dramaturgiske balansen mellom den dramatiske førsteakten og den tilbakeskuende,
kontemplative andreakten.
Det er med andre ord fire glimrende sangere Marielle Kahn
har hatt å arbeide med i denne oppsetningen. I sammenlikning kommer de lokale
kreftene i de mindre rollene uvegerlig noe svakt og blekt ut. Rune Thelen som
spiller kobleren Goro blir nærmest valset flat i møtet med Zamparino og di
Marcos rå stemmekraft. Til gjengjeld gjør Bergen Operakor en bra jobb
forestillingen igjennom og synger en aldeles nydelig versjon av bocca
chiusa-satsen i andreakten. Og Anne Randine Øverby dirigerer orkestret med fast
hånd og holder den musikalske dampen oppe hele kvelden igjennom.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar