Musikkommentar, Bergens Tidende, 16.01.2008
De har nettopp vist «Himmelstormeren», filmen om Ole Bull,
på TV2. Jeg så den igjen. Og kom igjen til å tenke på hvor vanskelig det er å
lage dokumentarfilmer med utgangspunkt i kunstnerbiografier. Genren er populær,
spesielt på tv-kanaler med allmennkringkastingsforpliktelser. Et par programmer
sent på kvelden om kjente malere, komponister, forfattere, pynter på
kulturstatistikken. Men de klarer sjeldent å gi et skikkelig bilde av
sammenhengen mellom liv og verk.
Når det gjelder filmen om Ole Bull, hadde regissøren visst
allerede gitt opp på halvveien. I hvert var det ikke mye som tydet på at han
hadde forsøkt å ordne det mangfoldige stoffet han hadde til rådighet. I stedet
fikk vi de vanlige, banale løsningene med nydelige turistbilder fra nær og
fjern, ispedd melankolske utsyn over havet, en håndfull portretter,
anakronistiske svart-hvite fotografier og filmsnutter. Pluss nærbilder av
skrivende hender. Og så selvsagt fiolinisten Henning Kraggerud med flagrende
hår i motlys. Filmen slutter som kjent med at han står på toppen av
Kheopspyramiden og spiller «Et Sæterbesøg» i solnedgangen mens en rekke kameler
kommer duvende i horisonten. Jo da.
Om Bulls musikk har denne filmen ingenting å fortelle, men
kunne den ha fortalt noe interessant om Bulls liv? Mens jeg så den, hadde jeg
hele tiden på fornemmelsen at det i nede i kildematerialet, i brevene, i
bildene, i erindringer fra samtiden osv., må ligge en slags nøkkel til Bulls
kronglete, eventyrlige livshistorie, – at
han var drevet av en kompleks psykologi som regissøren og hans
musikkhistoriske konsulenter ikke har hatt blikk for eller ikke har hatt evner
til å løfte frem.
Men før min indre amatørpsykolog helt tok over, kom jeg til
å tenke på Frode Grytten som sist lørdag holdt et foredrag på Litteraturhuset i
Oslo der han kritiserte tidens biografiske litteratur fordi den først og fremst
setter søkelys på de biograferte personenes privatliv. «Se og Hør for
intellektuelle» kalte han den slags. Det finnes også «Se og Hør for
musikkelskere», kunne man tilføye. Og «Se og Hør på film». Filmhistorien er
full av melodramatiske «biopics» der kjente kunstneres mangfoldige liv blir
redusert til enkle, overskuelige fortellinger.
Beethoven fikk ikke den kvinnen han elsket. Tina Turner var
voldsoffer. Mozart ble myrdet av Salieri. Og Ole Bull da? Hva var det egentlig
med ham? Hadde han ADHD, eller? Vel, vel … kanskje det er nok så godt at
«Himmelstormeren» ikke tok den veien. De filmhistoriske sporene skremmer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar