Bergens
Tidende, 28.04.2010
Polyphonic Dialogues
Joachim Kwetzinsky,
klaver
2L
Svært vellykket
plate med musikk av Sjostakovitsj og Sjtjedrin
Bach skrev et
preludium og en fuga i hver av dur- og molltonartene. Resultatet ble Das
wohltemperierte Klavier, klavermusikkens Gamle Testamente. Sjostakovitsj prøvde
samme oppskrift i 1950. Og også han skapte stor musikk – selv om prosjektet på
dette tidspunktet egentlig var blitt umulig fordi de gamle toneartene hadde
mistet sin bindende kraft. I 1970 kom så Rodion Sjtjedrin med en løsning der
Bachs sentraleuropeiske kontrapunktikk spilles ut mot andre musikktradisjoner
og så å si oppløses fra innsiden. På den nye platen fra 2L presenterer den unge
talentfulle pianisten Joachim Kwetzinsky de to siste stadiene i denne historien
ved å la Sjostakovitsj og Sjtjedrins komposisjoner gå i dialog med hverandre.
Han har fin sans for de veldig ulike temperamentene som er på spill. Hans Sjostakovitsj
er tørr og streng, hans Sjtjedrin løssluppet karnevalesk. Og musikken strømmer
hele tiden fritt og uanstrengt. Dette er en svært vellykket plate.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar