Hjalmar Borgstrøm
Complete Works for Violin
and Piano
Simax
Hjalmar Borgstrøm samlede verk for fiolin og klaver
I november 1890 skriver
Edvard Grieg til vennen Frantz Beyer i Bergen og forteller at han har møtt en
norsk komponist i København, en ung mann «som Pinedød er Kar for sin Hat og
ikke at spøge med». Navnet er Hjalmar Borgstrøm, «et stort Orchestertalent».
Men Grieg har visse betenkeligheter. For denne unge komponisten har ikke sans
for det nasjonale, han bryr seg «Fanden om Fædrelandet». Han har studert i
Leipzig og er orientert mot tidens tyske, senromantiske musikk.
Da Borgstrøm vendte hjem
til Norge i 1903, var musikken hans fremdeles tyskinspirert. Han skrev store, alvorstunge
orkesterverk i tradisjonen fra Wagner, Bruckner og Strauss, verk som ble spilt en
del i samtiden, men som ikke satte seg varige spor. Etter hans død i 1925 ble
de stort sett glemt. I de siste
årene har plateselskapet Simax prøvd å åpne glemmeboken en smule, først med en
innspilling av operaen «Thora paa Rimol», så med en rekke større orkesterverk.
Og nå i februar kom en plate med kammermusikk innspilt av fiolinisten Jonas
Båtstrand og pianisten Helge Kjekshus.
Borgstrøm har ikke skrevet
mye for fiolin og klaver. Fire korte stykker og en sonate (op. 19), det er alt.
De korte stykkene viser seg å være underholdende, munter salongmusikk,
stilsikkert spilt av Båtstrand med lett, lys tone. Sonaten er en djerv komposisjon
med overraskende melodiske og harmoniske kast. Og den får en entusiastisk fremføring
av Båtstand og Kjekshus som er godt samspilt og fanger den helt rette klangen
av Europa ved forrige århundreskifte.
Dette er neppe en plate
som kommer til å starte en Borgstrøm-renæssanse, men den tegner i alle fall et
annerledes bilde av denne norske alvorsmannen som ikke var «at spøge med». Og
den rommer mye god musikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar