En alvorsmann

Bergens Tidende, 13.03.2015



Hjalmar Borgstrøm
Complete Works for Violin and Piano
Simax

Hjalmar Borgstrøm samlede verk for fiolin og klaver



I november 1890 skriver Edvard Grieg til vennen Frantz Beyer i Bergen og forteller at han har møtt en norsk komponist i København, en ung mann «som Pinedød er Kar for sin Hat og ikke at spøge med». Navnet er Hjalmar Borgstrøm, «et stort Orchestertalent». Men Grieg har visse betenkeligheter. For denne unge komponisten har ikke sans for det nasjonale, han bryr seg «Fanden om Fædrelandet». Han har studert i Leipzig og er orientert mot tidens tyske, senromantiske musikk.

Da Borgstrøm vendte hjem til Norge i 1903, var musikken hans fremdeles tyskinspirert. Han skrev store, alvorstunge orkesterverk i tradisjonen fra Wagner, Bruckner og Strauss, verk som ble spilt en del i samtiden, men som ikke satte seg varige spor. Etter hans død i 1925 ble de stort sett glemt. I de siste årene har plateselskapet Simax prøvd å åpne glemmeboken en smule, først med en innspilling av operaen «Thora paa Rimol», så med en rekke større orkesterverk. Og nå i februar kom en plate med kammermusikk innspilt av fiolinisten Jonas Båtstrand og pianisten Helge Kjekshus.

Borgstrøm har ikke skrevet mye for fiolin og klaver. Fire korte stykker og en sonate (op. 19), det er alt. De korte stykkene viser seg å være underholdende, munter salongmusikk, stilsikkert spilt av Båtstrand med lett, lys tone. Sonaten er en djerv komposisjon med overraskende melodiske og harmoniske kast. Og den får en entusiastisk fremføring av Båtstand og Kjekshus som er godt samspilt og fanger den helt rette klangen av Europa ved forrige århundreskifte.


Dette er neppe en plate som kommer til å starte en Borgstrøm-renæssanse, men den tegner i alle fall et annerledes bilde av denne norske alvorsmannen som ikke var «at spøge med». Og den rommer mye god musikk.

Ingen kommentarer: