Bergens Tidende, 05.02.2016
Erlend Apneseth Trio
Hubro
Erlend Apneseth på jakt etter nye klanger og dissonanser
Døren står på gløtt. Inne
fra det andre rommet kommer det musikk. Først den karakteristiske lyden av en
hardingfele, en kort, klagende frase, tre-fire prøvende toner som etter hvert
blir til en liten nedadgående melodi. Så blander noen høye, nesten uhørlige
toner seg inn i felelyden. Det begynner å sitre og dirre i rommet. Den enkle
melodien får fastere konturer og understøttes av brutte feleakkorder. Og så er det
plutselig slutt.
Det er Erlend Apneseth,
elitespillemannen fra Jølster, vi hører. Han spiller stykket «Trollsuiten» sammen
med Stephan Meidell på elektrisk gitar og elektronika og Øyvind Hegg-Lunde på
trommer og slagverk. Meidell og Hegg-Lunde deltok i 2013 på Apneseths debutplate
«Blikkspor». Nå er de medlemmer av trioen hans – som i dag utgir «Det andre
rommet», en Hubro-plate der «Trollsuiten» har følge av ni andre korte,
improviserte lydsekvenser.
Meidell og Hegg-Lunde er «sound hunters»,
skriver Apneseth i tekstheftet, to lydjegere som har hjulpet ham i hans egen jakt
på musikalske uttrykk som kan åpne opp for nye stemninger og assosiasjoner. De
tre musikerne har veldig forskjellige musikalske erfaringer, men de har forsøkt
å skape et felles språk eller – som Apneseth skriver – et rom der alle tre kan
føle seg hjemme.
I dette andre rommet sitter musikerne og improviserer.
Noen stykker er basert på Apneseths materiale, andre utvikles på stedet. Meidell
henter nye klanger ut av sin elektroniske lydboks. Av og til tar han fram gitaren
og legger hvinende fraser inn i lydmikset. Hegg-Lunde sitter bak trommerne og rumsterer
med symbaler og lydobjekter. Vi hører elektronika. Vi hører støymusikk. Og hele
tiden kommer det syngende, klagende vestlandsblues
fra Apneseths fele.
Det er ny musikk som
klinger i det andre rommet, men også musikk med historisk resonans, musikk som hele
tiden åpner for referanser bakover i tid. Tradisjonsmusikken
ligger selvsagt innvevd i Apneseths egne klanger på hardingfelen. Men den er
også helt konkret til stede på platen. For underveis går han i dialog og
samspill med Sigurd Eldegard, en gammel
felespiller fra Årdal. Eldegard døde riktignok i 1962, men et gammelt arkivopptak
med hans versjon av «St. Thomasklokkene» er
mikset inn i trioens lydbilde og danner klangbunn for Apneseths improvisasjoner.
«St. Thomasklokkene» er en
«lydarslått», en «lytteslått», det vil si et forseggjort, virtuost
konsertstykke som de gamle spillemennene framførte mens danserne tok seg en
pause. Eldegards gamle lytteslått er på et vis det helt riktige valget i denne
sammenhengen. For Apneseth-trioens musikk er nettopp lyttemusikk, ikke musikk
som krever å bli omsatt i fysisk utfoldelse.
Det andre rommet er først
og fremst et lytterom. De tre musikerne tar seg god tid. Tempoet og pulsen er
lav. De følger innskytelsene sine her og nå. De finner fram et musikalsk
materiale, prøver det ut, lar det utvikle seg etter sin egen indre logikk. Og
skaper en serie vare, skjøre lydmalerier der musikalsk nåtid og fortid glir
innover hverandre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar