Personlige utsagn

Bergens Tidende Morgen, 22.03.1995


Magne Hegdal
Komposisjoner 1991/92
BIT-20 Ensemble
AURORA

Den eldre avantgarden hadde ikke mye sans for kunstnerens person. Adorno talte om «den slette subjektivitet» og betraktet det personlige uttrykket som en forstyrrende tilfeldighet i verket. For Schönberg og hans etterfølgere gjaldt det primært om å forløse objektive tendenser i det musikalske materialet, derfor forsøkte de å konstruere formelle systemer som kunne begrense kunstnerens personlige inngripen til det minimale. John Cage gikk til den annen ytterlighet og bekjempet de personlige tilfeldighetene ved å la musikken styre av tilfeldige, ytre omstendigheter.

Men trangen til subjektivt uttrykk er vanskelig å bli kvitt. Og i disse årene, på terskelen til et nytt århundre, svinger pendlet tilbake, stadig flere komponister bryter de objektive regelsystemenes tvang og eksperimenterer med tradisjonelle, mer personlig pregete komposisjonsteknikker. Og de beste av dem demonstrerer at ikke all musikalsk subjektivitet nødvendigvis er slett.

Magne Hegdal er en av dem. Etter mer enn 20 års arbeid med radikale tilfeldighetsteknikker, begynte han på slutten av 80-tallet å gripe tilbake til »«en mer fysisk og intuitiv musikk» – som han selv uttrykker det. På den nye platen er det anledning til å stifte nærmere bekjentskap med denne musikken – og til enda en gang å glede seg over BIT20-ensemblets høye standard.

Det er tre verk på platen: et stykke for kammerorkester («Pour Ensemble»), en klavertrio («For 3») og en strykekvartett («Bona Nox - Wolfgang in memoriam»). Selvsagt merker man Hegdals bakgrunn i tilfeldighetsmusikken, både i de enkelte forløpene og i den temmelig utradisjonelle satsoppbygningen: førstesatsen i «For 3» er f.eks. en 25 minutter lang, vill fantasi som etterfølges og kontrasteres av en 7 sekunder lang annensats! «Jeg elsker stadig ubalanserte former», sier Hegdal. Jovisst.

Men først og fremst er platen en overbevisende demonstrasjon av Hegdals håndverksmessige ferdigheter, og spesielt av hans høyt utviklede satsteknikk. Eksemplene er mange: den sjarmerende rytmiske førstesatsen i «Pour Ensemble»; fiolinen og celloens langsomme forskyvinger og forvandlinger av det tematiske materialet i «For 3»; de humørfylte musikalske sitatene i «Bona Nox» osv. Man kunne fortsette lenge: det er simpelthen utrolig mye god musikk på denne platen, tre frodige, viltvoksende verk, samtidsmusikk med helt elementære musikalske kvaliteter – i en konstant velopplagt og kompetent fremførelse.

Platen med Hegdals musikk er den første i en serie CD-er med norsk samtidsmusikk som BIT-20 innspiller på oppdrag av Norsk Komponistforening. Senere på året følger plater med verk av bl.a. Arne Nordheim, Håkon Berge og Kåre Kolberg. Hvis de neste platene holder samme høye nivå som denne, er det al mulig grunn til å glede seg.

Ingen kommentarer: