En fotnote

Bergens Tidende Morgen, 18.06.2002


The Chamber Works of Johan Henrik Freithoff
Norsk Barokkorkester
Ketil Haugsand
Simax

Musikalsk metervare uten forsonende momenter.


Det er komponister som ikke klarer det. Det er verker som går i glemmeboken. Av og til urettferdig. Men det kan faktisk være helt legitime, kunstneriske grunner til at noe musikk faller ut av den kollektive hukommelsen. Platen med Johan Henrik Freithoffs kammermusikk demonstrerer det.

For selv om den glimrende cembalisten Ketil Haugsand og medlemmer av Norsk Barokkorkester kjemper entusiastisk og profesjonelt for saken, kan de ikke skjule at disse små stykkene fra midten av 1700-tallet er grå, trist metervare fra barokkmusikkens overskuddslager. Kanskje gøy å spille, men kjedelig å lytte til. Enkel, litt famlende musikk uten særpreg, uten forsonende momenter.

Freithoff som levde hele sitt voksne liv i København, var født i Kristiansand. Hvilket formentlig er den egentlige grunnen til denne utgivelse. Som dokumenterer en bitteliten fotnote i fellesmonarkiets musikkhistorie.

Ingen kommentarer: