Monika Rebholz, sopran
Joachim Moser, tenor
Dirigent: Peter Guth
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Underholdende kveld med musikk fra wieneroperettens gull- og sølvalder
Alle hadde en fin kveld i Grieghallen i går – publikum,
musikere, sangere og, ikke minst, dirigenten selv. Peter Guth kjenner musikken
fra wieneroperettens gull- og sølvalder ut og inn, og han fremfører den med en
entusiasme og et engasjement som er smittende. Han dirigerer, han spiller
fiolin, han forteller anekdoter. Som dirigent er han pedagogisk tydelig med
store armbevegelser og kraftig mimikk. Som underholdende formidler bruker han
hvert triks i boken – og fanger sitt publikum med musikalske og visuelle gags.
At han også er en fin musiker, glemte man kanskje av og til
midt i all postyret, men så glimtet han plutselig til. For eksempel i
innledningen til Wiener Blut hvor han spilte fiolinstemmen med den smektende
fraseringen og dette karakteristiske, lette tonefallet som virker så naturlig
og avslappet, men som er så vanskelig å få til for andre enn nettopp musikere som
vokst opp i wiener-tradisjonen.
Om Bergen Filharmoniske Orkester hadde lært å spille
”wienerisch” av Guth, er vanskelig å si. Men musikerne spilte iallfall nydelig
kvelden igjennom -- med luft og svev i valsene og smell og snert i marsjene.
Med til Bergen hadde Guth i tillegg to effektive sangere med fin sans for
operettegenrens konvensjoner og krav: Monika Rebholz sang en slank
soubrette-sopran med trøkk og skarphet i toppen, og ble matchet av Joachim
Mosers typeriktige, lett nasale tenor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar