Bergens
Tidende, 07.04.2017
Erlend Apneseth:
Nattsongar
Heilo
Fem musikarar på reise gjennom verdsmusikken
Kva om Anders Viken, den gamle spelemannen frå Jølster, hadde latt seg inspirere av Django Reinhardt i si tid? Korleis ville polkaen Smøygen då ha låte? – spør ein annan spelemann frå Jølster, unge, kritikarroste Erlend Apneseth. Han svarer sjølv på spørsmålet. For han har nett gitt ut ei ny plate der han blant anna tek for seg den gamle polkaen til Viken og omskaper den til eit vitalt stykke Django-inspirert parisarjazz.
Plata heiter Nattesongar. Og som namnet
tilseier, er det ikkje string swing alt saman. Det
er dei mørke, dei vare nattestemningane som dominerer. Det er mykje sorg, mykje melankoli på denne plata, mange
langsame, dvelande meditasjonar over enkle melodistumpar. Men også heile tida forunderlege forvandlingar, stader der
norsk tradisjonsmusikk møter og smeltar saman med musikk frå andre tider og
andre kulturar. Så var då også Nattsongar
opphavleg eit tingingsverk skrive til verdsmusikkfestivalen i Førde der det
blei urframført siste år.
Apneseth viser veg med
hardingfela si. Med
seg på reisa gjennom verdsmusikken har han ei gruppe musikarar som er van med å
ferdast i grensetraktene mellom ulike tradisjonar: Ole Morten Vågan legg solid fundament med akustisk
kontrabass. Stein Urheim som speler akustisk
og elektrisk gitar, driv også med sampling og diverse elektroniske greier og
opptrer av og til som solist på gresk bozouki. Hans
Hulbækmo passar trommer og anna slagverk og speler sag innimellom.
At Apneseth
også har fått med svenske Erik Rydvall i gruppa si, gir plata ein særleg
attraksjon. Rydvall
som speler det svenske tradisjonsinstrumentet nyckelharpa, tilfører Apneseths
nattesongar eit ekstra lag av sår, nordisk melankoli. Høyr til eksempel «Den
Reisande» der Apneseth og Rydvall finn fram melodistumpar frå «Värmlandsvisa»,
«Till Österland vill jag fara» og «Solveigs Sang», leikar med dei, legg dei
innover kvarandre, og får dei til å smelte saman og skape eit «urnordisk»,
musikalsk rom.
Dei kjem vidt
omkring på plata, dei fem musikarane. Dei opnar med ein langsam «Klagesang» som vekkjer
assosiasjonar i retning asiatisk musikk. I «Ørkensong»
arbeider dei vidare med same melodiske materiale, men gir det no ein midtaustleg
farge, mens «Oasia» fungerer som ein musikalsk oase der pentaton, asiatisk
musikk møter arabiske skalaer – før den musikalske karavanen dreg vidare.
Ferda går til Irland, til
Balkan og mange andre stader. Og overalt finn musikarane fram overraskande
samanhengar og slektskapar mellom det framande og det heimslege. Ei vakker, musikalsk opplevingsreise.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar