Bergens Tidende, 16.01.2016
Verk av Detlev Glanert,
Schumann og Brahms
Leif Ove Andsnes, klaver
Edward Gardner, dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Brahms er tilbake til Grieghallen
Det startet med Brahms, og det sluttet med Brahms. Først en kort, moderne fantasi over Brahms-motiver signert den tyske komponisten Detlev Glanert. Og til slutt, etter pausen, mannen selv, Brahms, den første symfonien. Reaksjonen var overveldende – og kom visst ikke så litt overraskende på Edward Gardner: I samme øyeblikk som han senket dirigentstokken etter aller siste takt, sprang publikum opp, alle som en, og kvitterte med stormende, stående applaus og elleville rop. «Brahms er kommet tilbake til Grieghallen» – var det noen som sa.
Brahms har vel aldri vært
helt borte de siste årene. Men musikken hans får en mer sentral plassering på
repertoaret nå når BFO tar for seg alle de fire symfoniene i tur og orden. Og
med Gardner på podiet har vi en dirigent som virkelig makter oppgaven og som
forstår å utnytte orkestrets lange, rike erfaringer med musikk fra den
senromantiske tradisjonen.
Gardner hadde stram regi i
tolkningen av den første Brahms-symfonien torsdag kveld. De langsomme
introduksjonene i yttersatsene ble foldet ut, alvorlig, majestetisk. Han redegjorde,
rolig, klart, for alle de indre balansene mellom temaer og motiver på tvers av
satsene. Og sammen med musikerne hentet han fram alle de klanglige ressursene som
må til for å få Brahms’ høstlige melodier til å strømme og blomstre. Her var
varme, polerte strykerklanger, dempede pastorale horn og lengselsfulle
treblåsere. Vi gleder oss allerede til de neste Brahms-konsertene.
Det var ikke bare Brahms
som var tilbake i Grieghallen. Også hans mentor Robert Schumann var
representert på programmet torsdag kveld.
Schumanns hustru Clara var
en av samtidens største pianister. Hun ville ha ham til å skrive en konsert til
henne. Men han fikk det ikke til. «Jeg kan ikke skrive en konsert for
virtuoser. Jeg må finne på noe annet», skrev han i 1839. Seks år senere ble det
klart hva dette «annet» var – en ny slags klaverkonsert der solostemmen har
andre funksjoner enn i de klassiske virtuoskonsertene.
Vi hørte denne nye, annerledes
klaverkonserten torsdag kveld med Leif Ove Andsnes som solist. I stedet for det
tradisjonelle skillet mellom virtuose solopassasjer og raske replikker fra
orkesteret, har Schumann konstruert konserten sin som et symfonisk og tematisk
sammenhengende verk der klaverstemmen nærmest fungerer som en selvstendig
seksjon i orkestret.
Andsnes administrerte
denne seksjonens oppgaver med formidabel formsans og musikalsk klarsyn. Han
forholdt seg fritt, ofte nesten improviserende til det melodiske uttrykket, han
lot klaverstemmen smelte inn i orkesterklangen, brukte den som fargelegging i
samspill med de andre instrumentseksjoner. Og hogget så til med markante,
kraftige utladninger de steder der Schumann plutselig eksponerer klaverstemmen.
En sterk tolkning som understreket de
fremadrettede kvalitetene i verket. Og som av og til nesten fikk Schumann til å
høres ut som Rakhmaninov.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar