Bergens Tidende, 08.10.2016
Verk av Wagner, Larcher og
Brahms
Mark Padmore, tenor
Edward Gardner, dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Mark Padmore med gripende tolkning av et eiendommelig, egensindig vokalverk
Richard Wagners opera Rienzi
er vel nærmest glemt i dag, men dann og vann dukker ouverturen opp i en eller
annen konsertsal. På torsdag hørte vi den som åpningsnummer i Grieghallen – en grandios,
heroisk ouverture i den store, gamle stilen, spilt med fynd og klem av Edward
Gardner og BFO i en stor spenningsbue fra de innledende trompetsignalene fram til
den avsluttende smellende militærmarsjen og med flott forming av Wagners
langsomme, majestetiske og manende melodilinjer innimellom.
Torsdag var det kvelden
for de store orkesterformatene, en kveld der alle BFOs ressurser var mobilisert
og der scenerommet i Grieghallen av og til var fylt til randen av musikere og
instrumenter. Sveitsiske Thomas Larchers «A Padmore Cycle» fra 2011 ble
riktignok opprinnelig skrevet som et stykke kammermusikk for tenor og klaver,
men for et par år siden ekspanderte han verket og konstruerte en orkesterversjon
som krever opp mot hundre musikere på scenen og et utall av mer eller mindre
merkelige instrumenter – trolig er dette den eneste gang i karrieren BFOs perkusjonister
har måttet traktere melkepanner med kakegafler.
«A Padmore Cycle»
tonesetter elleve tekster av Larchers landsmenn Alois Hotschnig og Hans
Aschenwald, elleve korthogde tekster som kretser om tap og erindring og om «lengsel
etter et hjem som ikke er mer». Verket er, som navnet forteller, skrevet til
den store, britiske tenoren Mark Padmore – som også var solist i Grieghallen på
torsdag og ga verket farge og ekspressiv styrke.
Padmore synger og hvisker
og mumler, noen ganger roper han, andre ganger tynner han stemmen ut på grensen
til det uhørlige. Det er som om han skaper sitt eget rom midt i Larchers store,
sammensatte orkesterklang, som om han befinner seg et annet sted, i en annen
dimensjon. En gripende, bevegende uttrykksfull tolkning av et eiendommelig,
egensindig vokalverk.
Etter pausen var det tid
for Brahms’ symfoni nr. 4 – som ikke ble den store, triumferende avslutning jeg
tror alle hadde forventet. Orkestret kom
skjevt ut fra start, med uklart samspill mellom treblåsere og strykere. Det ga
framføringen et nervøst preg som forplantet seg og skapte en lett uro og
rastløshet gjennom det meste av førstesatsen. Det var selvsagt mange fine
passasjer i denne og de følgende satsene – varme hornklanger, pastorale
treblåsere og flotte strykermelodier. Men de magiske fargene og de store svimlende
utsyn som Gardner har åpnet i sine tidligere Brahms-tolkninger uteble. Best
lyktes fjerdesatsen der han og BFO formet den strenge variasjonsrekken med
skarphet og presisjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar