En musikkanmelders erindringer

Det startet i 1993. Jeg var flyttet til Norge og hadde vært ansatt på Universitetet i Bergen et par år. En dag ble jeg kontaktet av Trond Bogsnes, kulturredaktøren på Bergens Tidende. Han hadde hørt jeg var interessert i musikk. En av anmelderne hans hadde nettopp sluttet. Om jeg kunne tenke meg å overta jobben? Jo visst kunne jeg da det. Og slik gikk det til at jeg, en dansk medieprofessor i Bergen, plutselig også var musikkanmelder på en stor, norsk avis. Litt overraskende, ikke minst for meg selv.  

Det var visst opprinnelig tanken at jeg spesielt skulle ta meg av samtidsmusikk. Og det gjorde jeg så. Men allerede de første månedene skrev jeg også om vanlige torsdagskonserter og om konsertene på Troldhaugen i anledning Griegs 150 årsjubileum. Og de følgende årene fortsatte det slik, med anmeldelser både av samtidsmusikk og av hele det tradisjonelle, klassiske repertoaret.

Vi var vanligvis fire-fem anmeldere som dekket dette feltet. Vi skrev om levende musikk – om torsdagskonserter, operaforestillinger, kirkemusikk, kammermusikk og så videre. I 2002 begynte BT i tillegg å trykke plateanmeldelser. Det ga et utvidet arbeidsfelt. For mitt vedkommende betød det at jeg nå også skrev om jazz og om ulike typer improvisasjonsmusikk og lydkunst.

Jeg hadde mange gode kolleger i disse årene. Etter hvert ble vi færre og færre. Da jeg startet i 1993, hadde jeg vel ikke forutsett at jeg et kvart århundre senere skulle ende med å være Bergens Tidendes eneste anmelder på dette feltet. Jeg fryktet en stund at jeg kanskje også skulle bli den siste. Men da jeg skrev min siste anmeldelse i august 2023, ble posten min heldigvis overtatt av en yngre kollega.

På pc-en min ligger det over tusen anmeldelser og kommentarer fra disse 30 årene. Ikke alle er like strålende eller opphissende. Selvsagt. Men til sammen gir de et bilde av musikklivet i Bergen – et selektivt bilde, jo visst, men ikke desto mindre en slags dokumentasjon av hva som rørte seg på musikkfeltet i denne perioden. Og nå da kritikervirksomheten er slutt, har gjort denne dokumentasjonen tilgjengelig på nettet.

Kanskje noen har lyst til å lese hva som skjedde på musikkfronten i Bergen en gang i tiden, lese hva en anmelder mente om torsdagskonserter og Festspillbegivenheter. Eller om byens to konkurrerende operaselskaper og forestillingene deres. Eller om de norske og internasjonale utgivelsene du kunne kjøpe i byens platebutikker på 2000-tallet. Ikke alle med interesse for slikt har adgang til å søke etter anmeldelser i det kommersielle Atekst/Retriever-arkivet – som i øvrig er temmelig ufullstendig når det gjelder eldre kulturstoff. Men nå ligger i alle fall tekstene mine ute i dette blogger-arkivet.

Ingen kommentarer: