Musikkommentar, Bergens
Tidende, 11.06.2009
«Det kan være
av interesse å få karakterisert en filmpremiere i en kort, men konsis form»,
skriver Arne Skouen i VG, 31. mars 1952. Og introduserer avisens nye
«filmbarometer» – som viser seg å være en terning «med seks grader som i vår
barndoms karakterbøker». Resten er historie, norsk pressehistorie.
Skouen angret
umiddelbart etterpå og omtalte senere terningkastet som sitt «skjebnesvangre
bidrag til forsøplingen av norsk presse». Men gjort er gjort. Og Norge er jo
ikke det eneste sted i verden der man driver med slikt.
I andre land
bruker man andre skalaer og andre symboler. I Norge ble det terningen med de
seks mulighetene som slo igjennom – først i filmanmeldelsene, senere i stort
sett alle sammenhenger der noe skal vurderes. For i en tid da avisene kutter
ned på de lange resonnementene, er det greit å ha en enkel skala – noen
terninger, stjerner eller tall – som kan uttrykke anmelderens vurdering «i en
kort, men konsis form», som Arne Skouen skrev.
Problemet er
bare – hva alle vet – at det er temmelig uklart hva det korte, konsise
uttrykket betyr.
En dansk
filmanmelder ga en gang en film både karakteren 6 og 1. Og forklarte etterpå at
filmen riktignok var godt laget teknisk sett, men at han ikke likte dens
reaksjonære holdning. Vi som anmelder klassisk musikk, har sjeldent slike
problemer. Men vi ønsker likevel ofte at det var flere skalaer å spille på. For
den musikalske opplevelsen er nå en gang en komplisert sak. Hva karakter skal
man for eksempel gi en innspilling av Beethovens fiolinkonsert der orkestret
spiller fremragende bak en ikke særlig opphissende solist? Eller en liedplate
der en stor sopran synger et spennende repertoar som ikke passer til stemmen
hennes?
Men – kan man
innvende – tallet skal jo uttrykke den samlede vurderingen, gjennomsnittet.
Kanskje er det nettopp derfor at klassiske plater med vanlige, profesjonelle
musikere ofte havner midt på treet. For selv om tolkningen er fremragende, er
det som regel alltid noe som kunne være bedre og som trekker gjennomsnittet
ned. Og uansett hvor merkelig en tolkning er, har fortolkerne som regel alltid
et musikalsk-teknisk nivå som gjør det feil å gå helt ned i bunnen av skalaen.
Det er mange
andre problemer. Noen anmeldere bruker ulike vurderingskriterier overfor ulike
genrer og formater. Noen legger dagsaktuelle, kulturpolitiske kriterier til
grunn for vurderingen. Andre stiller strenge musikkhistoriske krav. Og så
videre.
Bak hvert
eneste tall ligger det en lang rekke forskjellige overveielser og avveininger –
så mange at det faktisk i hvert tilfelle burde være en bruksanvisning som
forklarte hvorfor tallet ble nettopp slik. Men da ville det jo ikke bli en
særlig kort eller konsis vurdering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar