Musikkommentar, Bergens
Tidende, 14.09.2011
I dag anmelder jeg en cd-boks med opptak fra Gidon Kremers
festival i Lockenhaus. Pluss András Schiffs nye Schumann-plate. Og gir dem
begge terningkast 5. I siste uke skrev jeg om Kraggerud og Tomters innspilling
av Mozarts Divertimento i Ess-dur. Den fikk også en femmer. Var det feil? Var
det dumt? Var det provinsielt? Man skulle kanskje tro det etter å ha lest
innlegget fra Dag&Natt-redaktør Håvard Nyhus (BT, 5. september) der han
skrev om BTs anmeldelser av konsertene på Koengen som – nesten – alltid havner
på femtallet.
Det ble ikke mye debatt i kjølvannet av innlegget hans. Men
de få som ytret seg nyanserte saken og kom med gode synspunkter på
Koengenkonsertenes kvalitet og på anmeldernes arbeidssituasjon. Og
kulturredaktør Sandvik åpnet for diskusjon om hva man egentlig bør anmelde ved
slike anledninger – musikken eller den totale konsertopplevelsen?
Det var en ting som ingen tok opp. Underlig nok. Nyhus skrev
blant annet at en hel stripe seksere til Koengenkonsertene kanskje ville sett
litt parodisk ut i lengden. Men spurte samtidig om den evinnelige rekken av
femmere ikke er like dum. Det korrekte spørsmålet er vel egentlig om det ikke
er selve terningkastfikseringen som er dum?
Arne Skouen som innførte terningkastene i VG i 1952, omtalte
dem senere som sitt «skjebnesvangre bidrag til forsøplingen av norsk presse».
Det er kanskje å ta litt hardt i. Men klokkertroen på at det går an å
sammenfatte et kunstnerisk uttrykk i ett tall, virker i det minste temmelig
naiv. Det samme gjør forargelsen over at en rekke gode artister havner på
femtallet.
Musikalske framførelser er sammensatte fenomener – uansett
om vi snakker om rockestjernene på Koengen, BFO i Grieghallen eller de nyeste
platene. Skal man vurdere slike framførelser skikkelig må man ta stilling til
uendelig mange forskjellige aspekter, langt flere enn det går an å presse ned i
et enkelt tall.
Arne Skouen innførte i sin tid terningkastene for å samle
kunstneriske vurderinger «i en kort, men konsis form», som han skrev. Men
terningkastet er et stumpt instrument. Det uttrykker et gjennomsnitt av
faktorer som i realiteten ikke kan kvantifiseres. Sist jeg diskuterte disse
problemene i BT (11.06.09), skrev jeg: Bak hvert eneste tall ligger det så
mange overveielser og avveininger at leseren burde ha en bruksanvisning som
forklarte hvorfor tallet ble nettopp slik. Ideelt sett er det anmeldelsens
tekst som er denne bruksanvisningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar