Toshio Hosokawa: Landscapes
Mayumi Miyata, shô
Alexander Liebreich, dirigent
Münchener Kammerorchester
ECM New Series
Japansk tradisjon møter vestlig minimalisme
Shō er et japansk munnorgel laget av bambusrør. I sin tid
ble det brukt i den keiserlige musikken. I vår tid har det fått en slags
renessanse i vesten – der vi hører det i verk av komponister som Cage og
Takemitsu, men også for eksempel i Björks musikk til filmen «Drawing Restraint
9». Shō-spilleren Mayumi Miyata som har
vært den drivende kraft i denne renessansen, er også hovedpersonen på ECM-platen
«Landscapes» der dirigenten Alexander Liebreich og Münchener Kammerorchester
spiller fire shō-inspirerte verk av japanske Toshio Hosokawa. Det meste av
Hosokawas produksjon ligger innenfor den vestlige modernistiske tradisjonen, og
kanskje er verkene på denne platen egentlig bare en slags «japanisert» musikk
tilpasset vestlig smak. Men det er under alle omstendigheter snakk om fin,
minimalistisk musikk. Miyatas merkelige, overjordiske shō-klanger svever
langsomt gjennom rommet, og av og til bryter orkestret inn med skarpe,
klanglige alternativer. Det hele virker kanskje temmelig stillestående, men
musikken åpner seg hvis man tar seg tid og lytter til de ørsmå
bevegelsene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar