Bergens Tidende, 23.08.2016
Wiener Staatsopernchor
Thomas Lang, kormester
Bergen Operakor
Anne Randine Øverby,
dirigent
Opera Bergens orkester
Grieghallen
Blankpolert klangkultur fra et av verdens førende operakor
«Triumfkoret» fra Verdis
opera Aida sto som et av de aller første numrene på søndagens program i
Grieghallen. Og det var virkelig helt på sin plass. For konserten med Wiener
Staatsopernchor formet seg som et veritabelt triumftog gjennom operahistoriens
kormusikk. Og ble samtidig en triumferende avslutning på korets turné gjennom
Vestlandet.
At det er snakk om et av
verdens førende operakor, hører du med en gang. Her er blankpolert klangkultur.
Her er knivskarp artikulasjon. Her er formidabel fylde i de store utladningene.
Og her er et kor som også forstår å blende helt ned og få selv de mest sarte, mest
åndeløse pianissimopassasjene til å gløde.
De gamle operakomponistene
brukte korsatsene som en slags trumfkort når de skulle markere store
stemningsskift eller skape spektakulære avslutninger på lange handlingsforløp.
Når du får presentert slike vokale høydepunkter på rekke og rad i en konsertsal,
som en serie «greatest hits» løsrevet fra den opprinnelige, dramatiske sammenhengen,
kan resultatet lett bli temmelig overveldende. Og det var faktisk tendenser til
massiv vokal teppebombing på søndagens konsert. Men spesielt i andre delen av
programmet var det gjort plass til lengre forløp. Og til de finere musikalske
nyansene. Her fikk vi blant annet høre et fredfylt avsnitt fra Mascagnis Cavalleria
Rusticana og en vakker tolkning av bocca chiusa-koret fra Puccinis Madama
Butterfly.
Det var to solister med på kveldens konsert. Sopranen Iano Tamar imponerte med storslått koleratursang i scener fra Verdis Nabucco og Macbeth, mens tenoren Irakli Kakhidze var en typeriktig Alfredo i to utdrag fra Verdis La Traviata. Og da må vi ikke glemme at også flere av Wiener Staatsopernchors egne sangere trådte ut av rekkene og hadde flotte soloinnsatser underveis. Blant annet ga en av korets sopraner oss en vakker, inntrengende tolkning av Santuzzas bønn fra Cavalleria Rusticana, mens en annen var en sjarmerende Violetta som motspiller til Kakhidzes Alfredo i drikkevisen fra Verdis La Traviata.
Det var to solister med på kveldens konsert. Sopranen Iano Tamar imponerte med storslått koleratursang i scener fra Verdis Nabucco og Macbeth, mens tenoren Irakli Kakhidze var en typeriktig Alfredo i to utdrag fra Verdis La Traviata. Og da må vi ikke glemme at også flere av Wiener Staatsopernchors egne sangere trådte ut av rekkene og hadde flotte soloinnsatser underveis. Blant annet ga en av korets sopraner oss en vakker, inntrengende tolkning av Santuzzas bønn fra Cavalleria Rusticana, mens en annen var en sjarmerende Violetta som motspiller til Kakhidzes Alfredo i drikkevisen fra Verdis La Traviata.
Grieghallen kunne gjerne
vært helt full denne kvelden. Men de som satt i salen fikk i alle fall en stor
opplevelse. Og ga Anne Randine Øverby entusiastisk, fortjent applaus for at hun
har klart å få til dette samarbeidet med Wiener Staatsopernchor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar