Musikken, fysikken og livet

Musikkommentar, Bergens Tidende, 14.11.2007

Pianisten Keith Jarrett sitter i solen på en takterrasse i Nice. Han er på Europa-turné og blir intervjuet av en journalist fra den tyske ukeavisen Die Zeit (20.08.07). «Du tenker for mye» – sier Keith Jarrett avvergende når den alvorlige journalisten stiller alvorlige spørsmål om alvorlige ting. Men etter hvert blir det klart at Jarrett selv tenker presis like mye som før. Og at han fremdeles forstår å formulere sine musikalske refleksjoner med aforistisk skarphet.

Likevel er mye annerledes nå. Den lange sykdommen og rekonvalesensen har endret ham, og har endret både spillet hans og hans egen opplevelse av å spille. Mens han var syk, lyttet han til sine egne gamle plater og forsto at han ikke lenger var det samme menneske som før, forteller han. Og når han hørte seg selv, utenfra, som en fremmed, hørte han plutselig noe han ikke visste, noen helt konkrete, håndverksmessige ting – som for eksempel at han tidligere nesten aldri brukte venstre hånd når han spilte.

Alle refleksjonene hans kretser om dette, om sammenflettingen av det psykiske, det fysiske og det håndverksmessige. Man husker hvordan han tidligere kunne være pinlig selvhøytidelig når han snakket om musikken sin. Det var en periode da han hørtes ut som en vekkelsespredikant fra Levende Ord. Han var et redskap for høyere makter, mente han. Noe annet, noe større talte igjennom ham når han gjennomførte de store solokonsertene. «Skulle dette forstås metafysisk?» – spør journalisten forsiktig denne solskinnsdagen i Nice. Jo visst, det skulle nok det, den gangen, svarer Jarrett. Men i dag tenker han at dette «andre» er hans venstre hånd. «Min venstre hånd vet bedre enn jeg selv hvordan man spiller», sier han med et smil. «Når jeg betrakter min venstre hånd, forstår jeg at den gjør ting som jeg aldri ville komponere eller aldri ville kunne spille bevisst».

Musikk er ikke bare tanke. Musikk er fysikk, kropp. «Min kropps grenser er det eneste som begrenser min musikk», sa Jarrett en gang. Under sykdommen ble dette en smertelig realitet. Da kroppen sviktet, ble musikken mer og mer uviktig for ham. Musikk er ingen trøst. Musikk kan ikke hjelpe oss når det går oss dårlig i livet, sier han.

«Jeg har alltid trodd at kunsten var større enn livet», sier journalisten skuffet. «Det trodde jeg også en gang, men slik er det trolig ikke», sier Jarrett og ler. «Det er mulig at musikk er større enn livet. Men når et stykke er ferdig, vender livet tilbake».

Ingen kommentarer: