Et nyttårsønske

Bergens Tidende, 01.02.2012

Ved nyttårstid gjør anmelderne status. Hva var årets beste bøker, hva var de beste platene, de beste filmene, osv?  I år gikk anmelderne i den tyske ukeavisen Die Zeit et skritt videre: De skrev hva de kunne ønske seg av 2012, men også, og først og fremst, hva de overhodet ikke vil ha mer av. Noe som ga anledning til mange morsomme og krasse kommentarer.

Kulturskribenten Jens Jenssen slo for eksempel fast at den klassiske musikkarven i dag er redusert til ganske få navn, og at reduksjonen ikke stanser der: Av de seirende komponistenes verk er det bare et fåtall som blir oppført. Mozart skrev 25 klaverkonserter; i konsertsalene hører vi kun fire-fem stykker. Og hvorfor må vi alltid høre Mendelssohns fiolinkonsert i e-moll? Han har jo også skrevet en i d-moll. Eller hva med å spille Tsjaikovskijs strykekvartetter i stedet for hans evinnelige Nøtteknekkersuite?

Avveksling i stedet for svisker – var Jenssens nyttårsønske. Det er vanskelig å være uenig. Men det spørs hvor mye hold det er i hans traurige situasjonsbeskrivelse.

Når det gjelder platemarkedet, er det kanskje riktig at store, internasjonale selskaper av typen Deutsche Grammophon og EMI vanligvis satser på sikre navn og kjente verk. Men løfter man blikket en smule, ser bildet helt annerledes ut. I kjølvannet av de siste tiårenes cd-revolusjon har det vært en veritabel konkurranse mellom de mindre plateselskapene om å finne fram til oversete komponister og om å komplettere bildet av de kjente komponistene med utgivelse av deres mindre kjente verk.

Men hva da med repertoaret i konsertsalene? Er det ikke her en tendens til å velge det kjente og det sikre. For eksempel Beethovens femte? Joda. Men da vi hørte den i Grieghallen i siste uke, ble den spilt sammen med Brittens fiolinkonsert – et verk jeg personlig aldri før har hørt framført live, i en konsertsal. Og hvis man blar gjennom BFOs program for vårens konserter, er bildet det samme: Mange av verkene fra den sentraleuropeiske kanon er representert. Selvsagt – annet ville vel også være merkelig. Men de er nesten hver gang matchet med mindre kjente verk av mindre kjente komponister. Chopins klaverkonsert nr. 2 sammen med et nytt verk av japanske Toshio Hosokawa, for eksempel. Eller Bruckners sjette og en klarinettkonsert av Kaija Saariaho.

Det er mulig at Jens Jenssen har et poeng når det gjelder de store, internasjonale konsertsalene, at repertoaret faktisk er mer standardisert der. Men jeg er nå ikke så sikker på det. Jeg har på fornemmelsen – uten å kunne underbygge det med statistikk – at konsertarrangørene har betydelig vilje til å trenge ut i alle hjørner og kroker av det musikalske feltet. Og at dagens konsertprogrammer er langt mer sammensatte enn for 20-30 år siden. Ikke bare i Bergen.

Ingen kommentarer: