Fra første takt

Bergens Tidende Morgen, 12.02.2000

Verk av Brahms og Schönberg
Dirigent: Simone Young
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen

Det er igjen en fornøyelse å være på konsert i Grieghallen


Simone Young er i byen. Det merkes. Fra første takt. Her er det ingen omsvøp, ingen forbehold, men stor, generøs musisering. Sammen med et orkester som arbeider med klang, med frasering, med de store strukturene. Og som spiller opp til den høye standarden Young selv setter og krever. Fra første takt. Kort sagt: Det er igjen en fornøyelse å være på konsert i Grieghallen.

Temaet i Johannes Brahms’ Haydn-variasjoner op. 56a ble presentert spenstig, luftig. Og den stramt kontrollerte energien holdt seg gjennom alle de følgende åtte miniatyrene hvor Young og BFO fikk hver eneste kammermusikalsk nyanse til å stå glassklar og lysende. Dette var Brahms, det sene 1800-tallets ruvende skikkelse, men også det 20 århundres moderne Brahms, i en presis tolkning farget av kveldens neste verk, Schönbergs Orkestervariasjoner op. 31.

All den sene Schönbergs musikk er på et vis «tema med variasjoner» - variasjoner over det stoffet som kan rommes i en 12-tonerekke. Men Orkestervariasjonene er kanskje det verket der dette grunnprinsippet mest tydelig kan høres av publikum i salen. Og der det tette slektskapet med Brahms og senromantikken også er til å ta og føle på. I hvert fall i Young og BFOs musikkhistorisk konsekvente tolkning.

Og da er det vel logisk at kvelden også sluttet der den startet, med Brahms - men nå sett gjennom Schönbergs briller: Brahms’ første klaverkvartett, op. 25, i Schönbergs transkripsjon for stort orkester. Dette er en av historiens mest vellykkede musikalske oversettelser: en transkripsjon som samtidig er en sylskarp analyse av det opprinnelige verket, gjennomført med verkets egne musikalske midler. Torsdag kveld i Grieghallen hørte vi den slik den er tenkt: et musikalsk røntgenbilde som fremviser de indre linjene i et storslagent stykke senromantikk.

Ingen kommentarer: